OBOS satser millioner på kunstig intelligens
AI-selskapet Spacemaker og OBOS har nettopp signert en ny langsiktig samarbeidsavtale verdt over 20 millioner kroner.
– Vi er hele tiden på jakt etter bedre måter å utvikle fremtidens bærekraftige byer og samfunn på. Teknologi spiller en sentral rolle når vi skal bygge boliger som imøtekommer krav og behov fra klimaendringer, befolkningsvekst og urbanisering. Nå ser vi frem til å implementere kunstig intelligens (AI) i alle fremtidige byggeprosjekter, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.
Bygg- og anleggsbransjen er en av de minst digitaliserte bransjene i verden. Dette vil OBOS endre på. Kjørberg Siraj så tidlig verdien i Spacemakers teknologi og har bidratt betydelig i testfasen av deres produktutvikling. Kunstig intelligens skal fremover brukes fra tidlig prosjektfase både i Norge og Sverige.
LES OGSÅ: Fra gammel industri til næringspark og leiligheter
– Vi er nysgjerrige på ny teknologi, og som landets største boligbygger må vi ta føringen og se hvilke muligheter dette kan gi oss til å lage gode produkter samtidig som vi får til den høye utnyttelsen de nye byene våre må ha, påpeker han.
Kjørberg Siraj sier at mange diskusjoner med myndigheter og andre involverte gjennom årene har vært basert på antagelser og synsing om hva som er godt nok i boligprosjekter.
– Da har det typisk handlet om høyder, om det blir for tett og om faktorer som lys, støy og luft. Med AI-verktøyet kommer vi mye raskere til målet basert på fakta, og vet dermed tidligere om vi kommer i mål med det vi har tenkt. Å teste ulike modeller er styrken i produktet – teknologien kan genere tusentalls ulike konfigurasjoner på ei tomt for å finne den optimale. Det sparer oss blant annet for mye verdifull tid i forhold til klassisk prosjektstyring, sier Kjørberg Siraj.
LES OGSÅ: Skal bygge boliger for over fire milliarder kroner
OBOS så litt av lyset da de prøvde teknologien i boligprosjektet de utvikler sammen med Christian Ringnes på Hasle i Oslo.
– Plutselig oppdaget vi at ganske mange leiligheter ikke var så gode som de måtte være. Da kunne vi veldig tidlig i planleggingsfasen skifte grep for å få ut mer høyverdige leiligheter som dermed også kunne forsvare høy utnyttelse, sier han.
OBOS-sjefen liker tanken på å komme tidlig i mål kontra det å møte slike utfordringer veldig sent i prosjektet.
– Noen ganger har vi ikke sett dette før ved rammesøknad og etter fem års planlegging. Det er veldig sent å oppdage at 20 leiligheter ikke oppfyller dagslyskravet fordi vi har plassert volum og balkonger feil. Når vi nå skal gi bud på tomter dytter vi prosjektet inn i AI-verktøyet og ser ganske fort hvor mye vi faktisk kan bygge og hva kan vi legge til grunn i kalkylen. Da blir estimatene mye mer nøyaktig og vi sparer tid og penger. Det handler om å ta gode grep så du ikke ender opp med å fjerne et bygg, poengterer han og er overbevist om at AI og moderne teknologi er fremtiden.
LES OGSÅ: Full stopp for Blystad
– Dette er så mye fremtid at vi må tro på produktet, men det er ikke problemfritt å overbevise dem som har gjort dette på gamlemåten. Alle her på huset steiler over beløpet på kontrakten, for det er ikke et billig produkt. Men IT-kost er ukjent i eiendomsbransjen fordi det har vært begrenset til prisen på Office-pakka der du har klart deg med et regneark for kalkylen. Vi har gjort dyre moderniseringer og bygd et stort skybasert prosjektverktøy som skal gi mye større styringsfart og bedre kostnadskontroll tidlig. Spacemaker er bare ett ledd i vår digitale produktpakke. Jeg er sikker på at dette vil lønner seg, sier han.
At boliggiganten blir en langsiktig kunde er en sentral milepæl for det unge teknologiselskapet.
– Foreløpig er hovedsatsingen vår på boligsiden der målet er å bli kategoriledende i verden. Men du kan også bruke verktøyet på kommersielle eiendommer, noe som forøvrig blir vår neste vertikal. Vi har mange store kunder allerede, som flere av de største aktørene i Skandinavia, uten at jeg foreløpig kan avsløre hvem de er. Og i første kvartal neste år er vi på vei ut i Europa, sier Anders Kvåle som er styreleder og co-founder av Spacemaker.
LEDS OGSÅ: Stakk av med gründerpris
Spacemaker har vokst raskt siden lanseringen i 2016. I dag har de over 100 ansatte ved sitt norske hovedkontor og tre internasjonale avdelinger.
– Måten vi planlegger, utvikler og designer våre samfunn følger fortsatt veldig tradisjonelle strukturer og er ikke tilpasset de stadig økende utfordringene vi alle står overfor. OBOS er en aktøren som i stor grad går foran og drar med seg hele bygg- og anleggsbransjen inn i det 21. århundre. Vi er stolte over at de valgte oss som en strategisk partner på denne viktige reisen, påpeker Kvåle.