Bydoktor Erling Fossen

FARSEPREGET BYUTVIKLING: Erling Fossen mener dagens byutvikling er farsepreget, og bruker teatralske virkemidler når han vil at alle skal jobbe mot det samme målet.

Byutvikling som svart komedie

For å åpne et felt kan det noen ganger være lurt å se på aktørene innenfor byutviklingen med et annet og teatralsk blikk, skriver Erling Fossen i denne noe annerledes kommentaren.

Publisert Sist oppdatert

Bakgrunn: Høyre har i byråd bestemt seg for å legge ned byens eget teater – Oslo Nye. Teaterets direktør Runar Hodne – med bakgrunn som urbanist i Oslo Byaksjon – er forståelig nok fly forbanna. Men framfor å løpe til avisene og klage sin nød legger han en slu plan. Han vil lage en avskjedsforestilling – en sort farsepreget komedie – der han setter seg fore å avsløre hvordan beslutninger egentlig fattes innenfor byutviklingen i Oslo. Her er hans manus. Alle likheter med eksisterende personer er løgn, og forbannet fanteri.

Første akt

På scenen myldrer et stadig økende antall aktører som løper i beina på hverandre for å finne neste partner å samsnakke med. Hvert møte dokumenteres så med selfier, før de løper videre til neste samsnakking. Losjene på hver side av scenen er integrert i forestillingen. Der sitter det anonyme borgerpanelet med sine mobiltelefoner og gir likes til bildene som kommer opp på bakteppet. Menneskene på scenen ser desperat på stolpediagrammene over antall likes, og blir stadig mer iherdige i sin søken på å finne den rette samtalepartneren. En blond smekker kvinne søker lyskasteren:

– Det er så utrolig viktig å snakke sammen. Og så må vi ikke glemme å danse da dere, avslutter hun skjelmsk. En eldre kvinne med tydelige linjer av levd liv i sitt ansikt sier med et tonefall blottet for engasjement:

– Det viktigste er ikke at vi blir enige, men at vi forstår bedre hvorfor vi er uenige.

Andre akt

På midten av scenen står det en kube. Plutselig kommer en dyp stemme fra kuben: – Det tar nå 7 år i gjennomsnitt å regulere en bolig. Finn den skyldige.

Vedkommende må forlate scenen umiddelbart, og finne sin plass i orkestergraven uten mulighet til å ta med mobiltelefon.

Scenen gisper før kakafonien bryter løs. En vever kvinne med kommunebrunt hår og tillært Kløfta-aksent sier prøvende:

– Utviklerne må slutte å utfordre overordnede planer. Borgerpanelet smiler og gir tommel opp.

– Feilen er at PBE avviser hvert fjerde innsendte reguleringsforslag, sier en røslig kar fra Nordre Aker med pistrete hår som skriker boligkooperasjonen. Borgerpanelet ser rett ned og antall likes stopper fort.

En senete eldre kar med grått distingvert hår og blazer som tydelig nikker til en shippingbakgrunn, skuer ut mot salen, og sier med senket røst:

– Jeg er nå sheriffen i byen, og jeg lover dere at denne grafen snart er en saga blott. Hvert år skal vi nå regulere 3000 boliger.

Borgerpanelet nikker, og antall likes går opp. Applausen fra salen er dog dempet. De fleste tenker i sitt stille sinn at Oslo egentlig er full nå og har mest lyst til å trekke stigen opp etter seg, og grøsser innvending over tanken på å miste utsikten sin. Borgerpanelet tar ikke lang betenkningstid. Utviklerne får slukøret sine mobiltelefoner konfiskert og blir sendt ned i orkestergraven.

Tredje akt

Scenen er nå omgjort til et stort strippet lokale med vindusutsikt over hele byen. Den årvåkne publikummer skjønner at vi befinner oss i Kabeltårnet på Økern. Skuespillerne sitter i pedagogisk hestesko rundt en scene der et neonskilt med Wunderbar lyser opp. På bakveggen ser vi bildet av en grønnlysende og forførende ring rundt et slitent industriområde fylt av veispaghettier og ispedd nye åndsforlatte byggefelt. Stemmen fra kuben fyller igjen rommet med sin malmfulle røst:

– En gang var Hovinbyen tenkt å være den nye Fjordbyen. Nå ti år senere har utbyggere fylt opp området med sine stygge rugekasser. Lite annet har skjedd. Ingen har tatt eierskap til utviklingen her. Hvem har feilen?

Første mann som spretter opp på scenen med dress og joggesko er en karismatisk skikkelse som begeistret roper at Økern er Oslos nye sentrum, selveste episenteret og veien mot Noor:

– Bare jeg får bygge mine høyhus faller alle brikkene på plass, og navet i Hovinbyen begynner å virke.

Noen i salen jubler, andre buer. En kjekkas i salen reiser seg og roper på sitt sjarmerende dansknorsk:

– Det bygges så utrolig mye stygt i Stor-Økern. Oslo fortjener bedre. Se til København.

Salen jubler, og borgerpanelet går kanakkas med likes. På scenen tar en lav skjeggete mann med bustete hår ordet:

– Jeg er en anerkjent kunster i Berlin, nå har jeg kommet til Økern for å gi dere den kunsten dere fortjener. Alt handler om tillit. Utviklerne vil dere vel, gi dem penger så gir de meg penger, og så skal jeg omgjøre Økern til Kreuzberg. Kultur er driveren av byutviklingen og jeg er kunstneren som skal få det til.

En middelaldrende blond kvinne i trange tights ler en ørefallende kneggende latter:

– Alle skjønner at Hovinbyens framtid er sirkulær. Her har vi verdens fremste innovasjonsmiljøer i Kuben yrkesarena, og alle de store utviklerne heier på meg.

En pertentlig herremann med rogalandsdialekt og sirlig tegnede ansiktshår reiser seg:

– Alle tror fremtiden til Hovinbyen heter Bylab Oslo, men den er jeg mot siden det ikke var min ide. Jeg har derfor samlet hele eiendomsbransjen i et Pentagonaktig stjernebygg på et jorde altfor langt unna T-banen. Her ligger Hovinbyens framtid.

Den eldre distingverte herren med en blazer som skriker shippingbakgrunn fra første scene reiser seg: – Politikk er ikke idealisme. For mitt parti er det viktig å følge kjøttvekta. Siden vi ikke har velgere i Hovinbyen, er det her vi vil bygge alle de nye boligene i Oslo for å skåne vestkanten.

Salen deler seg i to akkurat som resten av Oslo, og det bryter ut håndgemeng. Sikkerhetsvakter må tilkalles. I mellomtiden er borgerpanelet sikker i sin sak. Villmannen med fortid fra Berlin blir snerrende sendt ned i orkestergraven. Vi skal da ikke ha Økern fylt av innvandrere og kebablukt.

Fjerde akt

Scenen minner om Døden på Oslo S. Under Vaterlandsbrua sitter en broket hutrende gjeng rundt et leirbål. Stemmen fra Kuben bryter stillheten: Området rundt Oslo S er det nærmeste vi kommer slum i Oslo. Den tunge infrastrukturen er ødeleggende for mobiliteten. Hit søker alskens lykkejegere på jakt etter kvikke penger. Hva kan gjøres for livet på Oslo S? Den med de dårligste tiltakene stemmes ned i orkestergraven.

En blond dame med enorm snusleppe uttaler på stavangerdialekt:

– Nei, me kan ikkje sitte her og surmule. Me maler bakken og spikrer noen paller så folk kan sitte og henge her.

En eldre mann med godt magemål og pustemaskin prøver så godt han kan å være streng, men rasjonell og ikke gretten, uten å klare det.

– Midlertidige tiltak som du foreslår er like effektivt som å putte leppestift på en gorilla. Det er en ting som gjelder, og det er å få revet Vaterlandsbrua fort som f.

En gutteaktig straighting med stravaklokke i dyre fritidsklær kaster seg inn i samtalen:

– Det som er sikkert er at togene må gå. Det er ikke mulig å få til en massiv opprustning av Oslo S-området nå som hele Osloregionen skal kvitte seg med bilen og begynne å ta tog. Vi kan sette ut noen blomsterkasser, men mer enn det kan vi ikke gjøre. Tog først.

En fjerde kjekkas med sober vestkantdialekt snakker også drømmende uten noen som helst berøringspunkter med de andre:

– Jeg har fått utvikleren med på at i mitt høyhus rett ved Oslo S skal vi lage en eksotisk DNT-hytte med 100 år gamle eiketrær, en tropisk urskog, og en permanent medvirkningshub på toppen av bygget.

Kjekkasen ser seg begeistret rundt. Men får ingen respons, Samtalen stopper av naturlige grunner opp. Alle er på hver sin egen planet. Stillheten blir pinlig. Det blir også mumling i salen. Folk ser overrasket på hverandre. Var dette alt? Borgerpanelet i losjene på balkongen er også i villrede.

Siste akt

Direktøren for Oslo Nye kommer fram på scenen, ser myndig ut i salen før han han på malmfull kristiandsandsdialekt sier:

– Kan de utstemte i orkestergraven komme opp på scenen. Som kulturarbeider har jeg lært på den smertefulle måten at mindretallet alltid har rett, selv om flertallet ikke vil oss vel. Jeg vil la en representant fra kjellerfolket få lov til å konkludere denne teaterforestillingen.

En høy skallet mann, til forveksling lik Norges stjernekeeper Erik Thorstvedt tar ordet:

– Selv er jeg en enkel utvikler fra et lite sted i Osloregionen. Men det er utrolig viktig at vi snakker sammen. By og land hand i hand, kvinne og mann, vann i munn. Både utviklerne og folket har samme mål. Å bygge en bedre by. At utviklerne tjener mye penger, mens folket får omkostningene er først og fremst et kommunikasjonsproblem.

Utvikleren har snakket seg varm nå. Patosfylt ser han ut mot salen:

– Sammen kan vi gjøre underverker.

Responsen er sånn passe. Borgerpanelene har for lengst gått hjem. Salen er mest opptatt av gratis drikke i foajeen. En enslig mann med sixpence og bart klapper, mens han roper:

– Oslo skal bli et forbilde for byutvikling.

Epilog: En anmeldelse av stykket

Blant de mer farsepregede elementene i Runar Hodnes siste teaterstykke finnes det en alvorlig politisk undertone. Hvis ikke byrådet og deres fagetater klarer å skape en visjon som alle kan flokke seg bak, forflyttes energien i byutviklingen til aktørenes egenmarkering.

Skuta går ikke lenger framover, men snurrer rundt og rundt uten retning. Nå snakker alle til hverandre og ikke med hverandre. Da president John F. Kennedy besøkte NASA på tidlig 60-tallet spurte han en ingeniør som satt bak en maskin om hva jobben hans var:

– To get the first man on the moon sir.

Alle jobbet mot det samme målet. Fjordbyen har lenge fungert som denne visjonen der politikere, planleggere og utviklere jobbet sammen, og der resultatet omfavnes av alle aktørene, inkludert byens befolkning.

Sentralt bak snuoperasjonen og mirakelet i Drammen sto ordfører Lise Kristoffersen (så Tore Opdahl) og den visjonære byplansjefen Arthur Wøhni. Basert på en enkel overhead med tittel Naturbania slo man fast at den offentlige aksen mellom togstasjonen og Bragernes Torg skulle styrkes, og veksten tas sentralt slik at drammenserne fortsatt kunne komme seg enkelt ut i naturen.

Hovinbyen kan utmerket godt bli den nye visjonen i Oslo, men ingen er villig til å ta eierskap. Det er viktig at politikerne nå signaliserer at satsingen på Fjordbyen ikke betyr at Rådhuset har vendt resten av byen ryggen. Området er like stort som sentrum innenfor Ring 2, og kan gi oss 27.000 nye boliger og 2,5 millioner kvadratmeter med ny næring.

Å rive Nylandsbrua er tilsvarende et overordnet og dristig grep som viser at vår tid kan reparere de enorme feilene våre bilelskende forfedre skapte. Med fokus på byreparasjon kan byrådet og deres fagetater si at fokus ikke lenger er å vokse for enhver pris, men å blomstre.

Kun der byrådet og fagetatene jobber på lag, kan vi få skuta på rett kjøl. Da må byråd for byutvikling James Stove Lorentzen slutte å kritisere sin fagetat i det offentlige rom som han nylig gjorde med eksempelet Brugata. Byplansjefen må gjemme bort de hule slagordene om Oslo som en grønnere, varmere og mer skapende by med plass til alle, og bli enda tydeligere på hvor vi skal. Tilsvarende må alle møtene mellom utviklere og PBE få omforente referater som gjør at ikke utviklerne etter 12 dialogmøter som lyn fra klar himmel får beskjed om at PBE fremmer sitt eget alternativ.

PBE må slutte å avvise innsendte planer nærmest på instinkt, f.eks. planene for høyhuset på Lilletorget som har åpenbare kvaliteter og kan løse kriminaliteten i området. Utviklerne må på sin side slutte å se på PBE som irriterende rundingsbøyer. Alle møter mellom aktørene i planinstituttet bør føre oss nærmere visjonen som James og Siri nå må utarbeide. Vi venter i spenning på nye signaler. I mellomtiden vil jeg anbefale alle å se Runar Hodnes tankevekkende teaterstykke om den farsepregede situasjonen i dagens byutvikling.

 

Powered by Labrador CMS