Alternativet ved Munchmuseet skiller seg minst fra taubanen som er regulert, ifølge Asplan Viak.
Kan få gondolbanen 25 meter over takterrassen
Det er ulemper knyttet til alle de fire alternative plasseringene av gondolstasjonen i Bjørvika.
Som Estate Nyheter skrev i går, kan en gondolbane fra nye Munchmuseet til Ekeberg frakte inntil 1.800 personer per time. Reisen vil bare ta et par minutter.
Men det er på ingen måte avklart om det blir noen gondolbane i Oslo, og hvis den skal bygges, blir spørsmålet hvor i Bjørvika stasjonen skal lokaliseres.
I rapporten som Asplan Viak har utarbeidet på oppdrag for Oslo kommune og Eiendoms- og byfornyelsesetaten, skisseres det fire stasjonsalternativer. Oslo S ble også vurdert, men dette alternativet ble forkastet.
Årsaken er at lokalisering av endestasjonen på Oslo S forutsetter avklart plansituasjon for bussterminal over sporområdet på Oslo S. Dette er en komplisert plansak som medfører et stort usikkerhetsmoment for et eventuelt gondolprosjekt. Dessuten vil traséen gå over et stort antall boliger i Barcode, Bispevika og Sørenga, og «konfliktpotensialet vurderes som høyt», heter det i rapporten.
Her er noen av vurderingene som Asplan Viak har gjort av de fire alternativene:
Munchmuseet
Alternativet skiller seg minst fra taubanen som er regulert. Gondolbanen er derfor et kjent element i boligområdene som blir berørt, men endestasjonen plassert i sjøarealet i Bispevika er et nytt element i området som vurderes som konfliktfylt for flere tema. Konfliktpotensialet knyttet til kulturminner, naboer/innsyn, og visuelle/romlige forhold vurderes som høyt. Reguleringsrisikoen vurderes derfor som høy.
Gondolvognene vil passere omlag 25 meter over boliger i Bispevika syd. Boligene er utformet med felles takterrasser. Selv om trasé for gondol fremgår av gjeldende regulering, anses forholdet til boligene i Bispevika syd å være konfliktfylt. Stasjonen i Bispevika vil ligge nær nybygde boliger nord for Munch-museet. Utsikten fra disse mot fjorden vil bli påvirket, og aktiviteten utenfor boligene vil øke.
Sukkerbiten
Begrenset tilgjengelighet til endestasjonen på Sukkerbiten rendyrker gondolbanen som en attraksjon rettet mot turister. Stasjonsplasseringen er i mindre grad egnet dersom ønsket er å integrere gondolbanen i kollektivsystemet.
Taubanetraséen fremgår ikke av gjeldende regulering, og for naboer som berøres, er dette et nytt element i området. Masten ytterst i Akerselvas utløp vil være eksponert, og de visuelle konsekvensene for omgivelsene er betydelige.
Endestasjonen må integreres i regulert bebyggelse. Endelig program for bebyggelsen på Sukkerbiten er ikke endelig avklart. Byggeformålet inngår imidlertid i utbyggingsavtalen for Bjørvika, og potensielt store kostnader kan påløpe ved endret bruk av regulert byggeformål. Reguleringsrisikoen vurderes derfor som høy.
Festningsallmenningen
Alternativet slik det fremgår av mulighetsstudien, vurderes ikke som gjennomførbart. Stasjonsplasseringen er i konflikt med Festningsallmenningen som et åpent grøntområde, og det er begrensede muligheter for fundamentering av en stasjon over Operatunnelen. Nærheten til cruisebåtkaia og kravet til seilingshøyde over Bjørvika medfører behov for master over 80 meter som vurderes som konfliktfylt.
Groschparken ved Oslo Børs
I alternativet er stasjonen lokalisert sentralt med gode koblinger til det øvrige kollektivsystemet. Seilingshøyden på 75 meter over Bjørvika legger premisser for byggehøyden. For at alternativet skal være gjennomførbart, må regulerte byggehøyder på 21 meter økes til 44 meter. Dette gir en svært høy reguleringsrisiko, og konflikten mot Oslo Børs og Havnelageret, som begge er regulert til spesialområde bevaring, vurderes som svært høy.