AVGÅTT MEN IKKE FORBIGÅTT: Estate Nyheters lesere har kåret ex-Selvaag-sjef Baard Schumann til Eiendomsbransjens mektigste. Det synes Schumann selv er rare greier.
Eiendomsbransjens mektigste: – Surrealistisk
Den nylig avgåtte Selvaag Bolig-sjefen Baard Schumann gikk til topps i kåringen Eiendomsbransjens mektigste.
– Er jeg stemt til topps? Jøss.
Slik svarer Baard Schumann når han blir forelagt resultatet av Estate Nyheters kåring om hvem som er Eiendomsbransjens mektigste. Ett døgn etter at Estate Nyheter gikk live med avstemningen kom nyheten om at Baard Schumann måtte gå som administrerende direktør for Selvaag Bolig. På tross av dette har leserne av Estate Nyheter fortsatt å stemme på Schumann. Og det har resultert i at han har danket ut alle de andre på listen, som bestod av 50 kjente eiendomsaktører.
Totalt har det kommet inn rundt 2000 stemmer, og blant de andre som har fått mange stemmer er Olav Thon, Borger Borgenhaug, Hanna Marcussen, Camilla Wahl, Daniel Siraj, Edgar Haugen jr., Peter T. Malling sr, Olav Løvstad og Stig Bech.
Men ingen har altså fått så mange stemmer som Baard Schumann.
– Hvorfor tror du selv at du har fått flest stemmer?
– Det må vel bety at noen er fornøyd med jobben jeg har gjort. Det er en hyggelig tilbakemelding. Men dette er litt surrealistisk, omstendighetene tatt i betraktning, sier Schumann.
– Har vært synlig
NE meet AS står bak Eiendomsbarometeret, en undersøkelse som har kartlagt over 100 merkevarer innenfor eiendom. CEO Morten Olaisen mener det ikke alltid er slik at høy synlighet gir god merkevare.
– Men det er likevel noe i det at all pr er god pr. Når man kommer til et punkt hvor alle vet hvem du er, så blir man mer lyttet til. Baard Schumann har i stor grad lyktes med det. Han har vært til stede hele tiden med et konsistent budskap. Han er blid, engasjert, fremoverlent og hele tiden tilgjengelig, sier Olaisen til Estate Nyheter.
Selvaag vant Eiendomsbarometeret og har dermed den mest kjente merkevaren innenfor eiendom.
– Baard Schumanns særegne synlighet er også en av grunnene til Selvaag er blitt den sterkeste merkevaren i Oslo, sier Olaisen.
Tar sommerferie
Baard Schumann er bundet av en avtale som sier at han ikke kan si noe om årsaken til at han måtte gå. Også i samtale med Estate Nyheter avviser han ethvert forsøk på å lette på sløret. I avtalen inngår ett års karantene.
– Denne karantenen gjelder konkurrerende virksomhet, sier den tidligere Selvaag-sjefen.
– Så hvis et jobbtilbud ikke defineres som konkurrerende virksomhet, så er mulighetene åpne?
– Ja, da er det full fart, ler Schumann, før han legger til:
– Men først skal jeg ha meg en god sommerferie.