Ruter mener det er behov for oppgradering av trasé og holdeplasser på Briskebylinjen. (Foto: Google Street View)
Proteststorm mot trikk
«Uakseptabel bruk av skattebetalernes penger» og «næringslokaler blir negativt påvirket». Det er noen av reaksjonene som har kommet etter Ruters forslag om å flytte trikketraseen på Frogner.
Ruter foreslår å etablere en ny trikketrasé i Skovveien på strekningen Frognerveien- Riddervolds plass. Bakgrunnen er «behov for oppgradering av trasé og holdeplasser på Briskebylinjen».
– Bystyret har besluttet å kjøpe inn nye trikker og å legge gjeldende tekniske krav til infrastruktur til grunn for anskaffelsen. Det betyr at de fremtidige trikkene ikke vil være dimensjonert for den krappe svingekurven som er i dagens trasé i krysset mellom Riddervolds gate og Inkognitogata. Kommunal- og moderniseringsdepartementet ønsker i tillegg å gjennomføre sikringstiltak rundt Statsministerboligen som vanskeliggjøres av eksisterende trikketrasé, heter det i planforslaget.
Forslaget ble lagt ut til offentlig ettersyn i november, og siden har det strømmet på med protester til Plan- og bygningsetaten (PBE). Blant annet skriver Skovveien Velforening at «Ruter viser ingen respekt for beboerne, handelsstanden, eller for Skovveiens historiske betydning i Oslo».
Når Ruter argumenterer med at den nevnte svingen er for krapp for fremtidens trikker, mener foreningen dette synes å handle om «kjøp av feil trikker til Oslo».
– Dette er uakseptabel bruk av skattebetalernes penger, der saken har utelukkende ulemper for begge gatene (Skovveien og Inkognitogaten), skriver velforeningen til PBE i det som blir kalt «en kjærlighetserklæring til Oslos vakreste gate».
Sameiet Skovveien 29 har også en rekke innvendinger mot forslaget, og skriver blant annet at næringslokaler blir negativt påvirket (lavere omsetning i ombyggingsfasen og etter ombyggingen, samt vanskeligere varelevering både under og etter ombyggingsfasen). Sameiet tror også et leiligheter i Skovveien vil reduseres i verdi som følge av ny trikketrasé.
– Så vidt vi kan se, er det ingen konkrete positive årsaker til omlegging, kun det at man ikke ønsker trikken så nært statsministerboligen, uttaler Sameiet Skovveien 29.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har på oppfordring av PBE kommet med en ugradert uttalelse om Ruters forslag. Der påpeker departementet at Oslo politidistrikt har klargjort at man i forbindelse med arrangementer og besøk tidvis har hatt behov for å stenge all trafikk forbi regjeringens representasjonsanlegg.
– Slike tiltak har en negativ innvirkning for trafikken i området, inkludert kollektivtrafikken. På denne bakgrunn anbefaler Oslo politidistrikt flytting av dagens trikketrasé. KMD vil legge til at det også ved tilfeller av et forhøyet trusselbilde eller økt beredskap på kort varsel vil kunne oppstå behov for å stenge av for all trafikk rundt regjeringens representasjonsanlegg – i kortere eller lengre perioder. En endring av dagen trikketrasé vil gjøre at man også unngår slike scenarier for fremtiden, heter det i uttalelsen.