Eiendommen er beliggende nær kollektivtransport og således egnet for høy utnyttelse. (Illustrasjon: Link Arkitektur)
– Ett av de aller råeste boligprosjektene i Norge
Olav Birkenes med fortid fra Solon Eiendom ønsker å bygge 118 leiligheter på Bryn i Oslo. Han har fått med seg Carl Erik Krefting og Hans Petter Krohnstad fra Søylen Eiendom i fyrtårnprosjektet.
– Hvis vi får til alt vi ønsker å gjøre, kommer dette til å bli ett av de aller råeste og mest fremtidsrettede boligprosjektene i Oslo og Norge. Blant annet kommer prosjektet til å bli det største boligprosjektet i landet bygget i massivtre. Men det er ennå mye som er uavklart og må på plass, derfor synes jeg det er for tidlig å gi for mange detaljer nå, sier daglig leder Olav Birkenes i Birk & Co, som eier 50 prosent av den 8,4 mål store tomten i Fyrstikkbakken 14.
Birkenes har tidligere vært økonomisjef i det nå børsnoterte selskapet Solon Eiendom og etter det partner i KPMG. Nå har han fått med seg Carl Erik Krefting og Hans Petter Krohnstad i prosjektet.
– Fyrstikkbakken 14 ønskes som et fyrtårnprosjekt der byutviklingens nye ideer og strategier for Hovinbyen kan komme til uttrykk, skriver Link Arkitektur i en presentasjon av prosjektet som er oversendt Plan- og bygningsetaten (PBE).
Totalt vil tiltakshaverne bygge 118 leiligheter gjennom FutureBuilt-programmet, hvor de viktige og avgjørende valg og prioriteringer former hele prosjektet fra unnfangelsen. FutureBuilt er et tiårig program med visjon om å vise at det er mulig å utvikle klimanøytrale bygg og byområder med høy kvalitet.
– Fyrstikkbakken 14 har høye miljøambisjoner, og det er i planleggingsfasen at man kan finne løsninger som gir størst effekt. Prosjektet ligger nært knutepunkt og har dermed gunstige rammebetingelser for å oppnå målsetninger om byutvikling som for Hovinbyen, med grønn mobilitet og bærekraftige byutviklingsgrep, «10 minutters» byen, skriver Link Arkitektur.
Sammen med Link Arkitektur har Birk & Co hatt en forhåndskonferanse med PBE om prosjektet.
Etter denne konferansen uttalte PBE at eiendommen befinner seg nær kollektivtransport, og er således egnet for en høy utnyttelse kombinert med lav parkeringsdekning. Tomtens beskaffenhet og at det kun ligger et friområde bak gjør at etaten lettere kan akseptere en dispensasjon fra høydebestemmelsene. PBE ser også at grepet som gjøres ved at man lar den nordligste delen av eiendommen benyttes som friområde, og at man bygger høyest midt på eiendommen, kan være hensiktsmessig.