Også de store leier coworkingplasser

I USA sender store bedrifter grupper av ansatte til ulike coworking-miljøer. Det kan gi nye ideer, økt produktivitet og mer fornøyde ansatte.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Mange som hører uttrykket coworking, tenker automatisk på små oppstarts­bedrifter som leier fleksible kontorplasser og nyter godt av kreative impulser fra andre tilsvarende selskaper. Men også store bedrifter kan oppnå fordelene av å kjøpe coworking-plasser for sine ansatte. I USA og Storbritannia sender flere av de store og tradisjonelle bedriftene små grupper av sine ansatte inn i co­working-lokaler. I ”MIT Sloan Management Review” skriver de tre Ross School of Business ­Review-forskerne Gretchen Spreitzer, Peter Bacevice og Lyndon Garrett om hvorfor alle bedrifter bør omfavne ­coworking.

Tilgang på nye ideer

En av de store fordelene som de som bruker coworking-plasser trakk frem for Spreitzer og hennes forskerkolleger, er muligheten for å ha tilfeldige møter med folk som er utenfor deres egne team eller organisasjon. Møbelprodusenten Steelcase er en av de tradisjonelle aktørene som sender noen av sine ansatte til ­co­working-steder.

– Vi tror at vi vil få «lykkelige uhell» som kan inspirere til innovasjon, nye produkter og nye måter å tenke på ved å mikse kreative team med andre bransjer, sa en direktør i Steelcase.

Forskerne fant også ut at enkeltpersoner som inntok ulike coworking-plasser gjorde det av samme grunn som Steelcase: Å gjøre det enklere å møte nye mennesker. En undersøkelse blant mer enn 200 amerikanske coworking-arbeidere bekrefter at de viktigste grunnene til at de leier slike arbeidsplasser, handler om å være en del av et samfunn. 84 prosent trekker frem muligheter for å kommunisere med andre mennesker, 82 prosent mener tilfeldige oppdagelser og muligheter er viktig, mens 77 prosent trekker frem deling av kunnskap som en viktig grunn til å være en del av coworking.

Forskerne skriver at de mest ­suksess­fulle coworking-stedene er de som har klart å oppnå et fellesskap blant ­medlemmene. Grunnlegger Liz Elam i Link Coworking i Austin i Texas uttalte at en av suksessfaktorene for mange co­working-sentre er bruk av en community manager, som fasiliterer nettverk og kontakter mellom medlemmene, noe som bygger tillit og en følelse av kollegialitet på arbeidsplassene.

I en artikkel i Harvard Business ­Review skriver de samme forskerne at stadig flere store selskaper bruker ulike coworking-tilbud.

– I løpet av det seneste halvannet året har vi sett en dramatisk økning i bruken av vårt areal av ansatte i store selskaper. Vi har sett team som kommer for å bruke ulike typer møterom. Vi har brukere fra globale selskaper med fra flere hundre til flere tusen ansatte som ikke bare bruker coworking for å la deres ansatte gjøre produktivt arbeid, men også for å kunne rekruttere ansatte som krever fleksible arbeidsplassløsninger og arbeidstid, sier managing partner Michel Kenny i San Diego-baserte Co-Merge til forskerne.

Fleksibilitet og selvstendighet

Flere av dem som jobber i ulike co­working-sentre, foretrekker den fleksibiliteten som den type arbeidsplasser kan gi i mot­setning til et tradisjonelt kontormiljø.

– Jeg elsker å våkne om morgenen og vite at jeg bestemmer hvor jeg skal arbeide denne dagen. Fordi jeg ikke må gå innom kontoret, kan jeg faktisk velge mitt arbeidssted basert på hva jeg føler og hva jeg trenger å gjøre den dagen, sa Alex Hillmann, grunnlegger og aktivt medlem coworking-samfunnet Indy Hall i ­Philadelphia, til forskerne som intervjuet ulike coworking-brukere.

I artikkelen skriver de tre forskerne at hans uttalelse summerer opp hva de lærte av sine intervjuer og besøk: Coworking-medlemmer priset fleksibiliteten med å jobbe på en måte som passer med deres individuelle behov.

– Fleksible opplegg lar folk bli med på coworking-plasser på måter som passer deres daglige og ukentlige timeplaner. Mange av dem som arbeider i coworking-miljøer jobber faktisk ikke på deres coworking-plass hver dag, selv om de leier en fulltids plass, sier Hillman.

Hans synspunkter støttes opp om forskernes under­søkelse. Respondentene indikerte at de bruker 56 prosent av deres arbeids­tid i et coworking-miljø over en typisk period på to uker. 29 prosent av arbeidstiden brukes hjemmefra, og resten av arbeids­dagen brukes fra kaféer, bibliotek og tradisjonelle kontorer.

En av fordelene ved coworking er at det tilbys adgang til ­lokalene 24 timer i døgnet. Noen av dem Harvard-­forskerne pratet med, sa at det var veldig verdifullt å kunne ha denne fleksibiliteten til å jobbe når man ville, uten at man følte seg dømt av sine «kolleger» på jobben. I disse miljøene er arbeids­tiden forventet å være variabel, og det er ikke noe press fra andre medlemmer om å ha en konform ni til fem-rutine.

Lavere kostnader

En av grunnene til at selskaper bruker ulike coworking-tilbud, er at det kan ­redusere bokostnadene og gi mer ­fleksibilitet med hensyn til hvor stort areal man skal leie. Særlig når man har en del ansatte som i ulike perioder arbeider ute hos kunder eller er andre steder utenfor kontoret. «Etter hvert som strukturen til arbeidet blir mindre knyttet til en bestemt tid eller et bestemt sted, vil tradisjonelle steder og faste pulter i en enkelt bygning bli vurdert som uproduktive investeringer. Vår erfaring fra studier av ­organisasjoners utnyttelse av areal indikerer at på ethvert gitt tidspunkt vil en betydelig del av arbeids­arealet i et typisk kontormiljø være tomt eller ikke bli utnyttet fullt ut. Mye av denne lave utnyttelsen viser at de ansatte flytter mye på seg, går til og fra møter gjennom eller utenfor kontoret», skriver forskerne i artikkelen.

Gigantisk vekst

I Norge er vi nå i ferd med å se ­begynnelsen på coworking og fleksible kontorløsninger hvor brukerne deler både infrastruktur og kunnskap og bygger nettverk. I andre europeiske land og i USA har denne utviklingen eksplodert. Den amerikanske pioneren WeWork ­åpnet sin andre London-lokasjon i ­februar 2015, og bare ett drøyt år ­senere har de nådd ti WeWork-sentre i den ­britiske hovedstaden.

Globalt har WeWork vokst i et voldsomt tempo, med hele 78 ­lokasjoner. Og nå venter en storsatsing på det ­asiatiske markedet. I mars ble det kjent at ­selskapet hadde hentet inn 430 millioner dollar fra kinesiske investorer i forkant av Asia-satsingen. Emisjonen priset ifølge Bloomberg WeWork til utrolige 16 ­milliarder dollar.

(Foto: WeWork)

Powered by Labrador CMS