Planlegger storsatsing ved Moss stasjon
To arkitektgrupper har kommet med forslag til hvordan by- og knutepunktutviklingen i Moss kan gjøres.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Det er ROM Eiendom og Jernbaneverket som har finansiert to parallelle oppdrag med tema by- og knutepunktutvikling rundt nye Moss stasjon. Målet har vært å se på helheten i byplangrep for det nye kollektivknutepunktet og den nye bebyggelsen rundt Moss stasjon.
De to parallelloppdragene er utført av de to teamene «Ghilardi + Hellsten arkitekter AS, Karres+Brands og Tyrèns» og «C.F. Møller, Dronninga landskap og Rejlers Norge».
Jernbaneverket utarbeider nå en reguleringsplan for et nytt dobbeltspor og jernbanestasjon i Moss. Stasjonen skal ligge i Nyquistbyen, og ROM Eiendom skal samarbeide med Moss kommunes MKEiendom om utvikling av områdene rundt stasjonen gjennom selskapet Sjøsiden Moss AS.
En evalueringsgruppe har vurdert de to mulighetsstudiene, men ser at det ikke er mulig å anbefale et helt plangrep for området. «Til det er det for mange uavklarte forhold. Evalueringsgruppa anbefaler imidlertid et plangrep for områdene rundt den nye stasjonen og opp mot sentrum. Dette er viktigst i første omgang, siden utbygging av jernbaneanlegget har rask fremdrift og vil gjennomføres først», skriver ROM Eiendom på sine hjemmesider.
Her er hovedtrekkene i forslaget til plangrep for området rundt stasjonen:
• ”Værlegata og Fjordveien utvikles som to ulike sentrumsakser og med stasjonsinnganger. Det at flere gater forbinder stasjonen med byen, gir robusthet og god bymessig tilknytning.
• Værlegata utvikles som gangstrøk og ende i et «fjordtorg» i Værlebukta, hvor det etableres en stasjonsinngang.
• Fjordveien vil være en viktig kollektivtrasé og bør utvikles som urbant byrom. Stasjonsinngang fra Fjordveien og ned på plattformene vil kunne gi mest mulig direkte gangforbindelse mellom jernbanestasjonen.
• Lokalgatenettet må tilrettelegge et effektivt bussrutenett og at bussholdeplassene kommer nært opp mot stasjonsinngangene. Mye tyder på at knutepunktfunksjonene for kollektivtrafikken bør legges til både Fjordtorget og Fjordveien.
• Overgangen mellom jernbanekulverten og tilstøtende terreng i Nyquistbyen bør håndteres med bebyggelse langs og over jernbanekulverten.
• Stasjonsinngang i tilknytning til Steinullbakken vil gi rask adkomst for reisende som kommer til fots eller med sykkel fra de søndre og sørøstre delene av byen.
• Gjennomgangstrafikken gjennom bydelen Sjøsiden bør begrenses. En interessant løsning som bør vurderes videre, er en kort vegkulvert forbi stasjonen og ut til Jernbanegata. En slik løsning begrenser belastningen fra havnetrafikken på det fremtidige byområdet og fjordtorget. Den forbereder også for en mulig fremtidig flytting av fergekaia, da Jernbanegata og denne kulverten kan bli en fremtidig del av Rv19 frem til fergekaia.
• Tilrettelegging for syklister kan ta utgangspunkt i det vedtatte hovednettet, men bør justeres for tilpassing til ny jernbanestasjon. Tilretteleggingen for gående kan følge samme hovednett, men bør være mer finmasket.
• Bystrukturen bør i første omgang fastlegges på overordnet nivå. Byområdet rundt knutepunktet bør gis høy utnyttelse, både for å utnytte potensialet for miljøvennlig transport som ligger i kollektivknutepunktet og for å tilføre mange mennesker til Moss sentrum. Det bør også tilrettelegges for høy kvalitet på bebyggelse og byrom og gode by- og boligkvaliter som ikke forringes av miljøbelastninger med støy og forurensning.”
ROM Eiendom mener det nå er et godt grunnlag for videre samarbeid om utviklingen av knutepunktet og den nye bydelen Sjøsiden.