Uklare kriterier

Kriteriene for å skattlegge næringseiendom i Oslo er foreløpig uklare.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Deloitte kommenterte en kommende eiendomsskatt i Oslo blant annet med at det erfaringsmessig kan bli feil og unøyaktigheter i anslagene. Advokat Bjørn-Olav Johansen i Deloitte understreker overfor NE nyheter at de så langt ikke har utredet alle spørsmålene i detalj.

For kontorer og alle andre næringseiendommer skal imidlertid kommunen oppnevne en takstnemnd eller en sakkyndig nemnd som står for selve fastsettelsen. Når det gjelder næringseiendom og verk og bruk, vil det ifølge Johansen ofte være slik at kommunen hyrer inn profesjonelle verdsettere til å bistå nemnda.

Begrenset rolle– Eiendomsskatt styres ikke etter et selvangivelsesprinsipp. Eierens rolle er begrenset til å gi de opplysningene som kommunen ved eiendomsskattekontoret måtte etterspørre og som kan anses relevant for verdsettelsen. Her er det viktig å ha et bevisst forhold til hva slags informasjon som gis og hvordan denne presenteres, sier Johansen, og fortsetter:

– Ved fastsettelse av eiendomsskattegrunnlaget for næringseiendom vil ofte konkrete leieverdier, sammenholdt med eierkostnader og arealledighet være sentrale faktorer. Eieren og eventuelt leieren har imidlertid klagerett. Klagefristen er seks uker fra tidspunktet når skattegrunnlaget skrives ut.

Første halvårVerdimålingstidspunktet er alltid 1. januar i året der eiendomsskattegrunnlaget utskrives ved ny alminnelig taksering. For Oslos vedkommende kan dette være 1. januar 2016, så fremt alle formelle og materielle utredninger, beslutninger og takstfastsettelse er gjennomført innen juni neste år.

Det kan tenkes at Oslo kommune først vil være i en posisjon til å innføre eiendomsskatt på næringseiendom for skatteåret 2017. En eventuell innføring av eiendomsskatt i Oslo fordrer først en beslutning i bystyret.

– Eiendomsskatt er det man kaller en objektskatt. Det vil si at det som skal verdsettes, er eiendommen slik den fremstår objektivt i seg selv på selve takseringstidspunktet, forteller Deloitte-advokaten. Verdsettelsen skal være objektiv og likebehandle skatteytere, samtidig som det skal foretas en individuell vurdering og taksering, inklusiv befaring av den enkelte eiendommen.

Kan ha betydningFaktisk anskaffelseskost vil ifølge Johansen kunne være et adekvat sammenlikningsgrunnlag ved fastsettelse av et korrekt eiendomsskattegrunnlag. Her må det imidlertid skje justeringer av ulik karakter, blant annet for slit, elde og utidsmessighet. Eierskap, og ikke minst konkret utnyttelse, vil også kunne ha betydning for både skatteplikt og skattepliktens omfang.

– Dersom Oslo kommune kommer til at den skal legge vekt på leieverdi, vil dette måtte gjennomføres konsekvent, sier Johansen. Har man et konkret sammenlikningsgrunnlag, eksempelvis i form av takst, oppnådd salgssum osv., vil dette kunne være adekvat ved fastsettelse av eiendomsskatten.

Generelt nivå– Det er likevel alltid det generelle nivået for eiendomsskattetakseringen i den angjeldende kommunen som vil være bestemmende for hvilket nivå og hvilke prinsipper som vil være relevant for fastsettelsen av eiendomsskatten, sier Johansen.

Videre er det et krav til likebehandling som konkret retter seg mot forholdsmessighet mellom sammenliknbare objekter. Det innebærer like prinsipper mellom ulike objekter, samt et mest mulig likeartet nivå geografisk.

– Men her er det ekstremt viktig at konkrete sammenligninger skjer gjennom kompatible parametre, slik at man sammenlikner pærer og pærer og ikke epler og pærer, poengterer Johansen.

 

Powered by Labrador CMS