Ukens Tips: Dispensasjon i byggesaker
Selv om et tiltak er i strid med plan- og bygningsloven eller gjeldende planverk, kan tiltakshaver likevel få byggetillatelse dersom kommunen gir dispensasjon. For utbygger er det viktig å kjenne til de muligheter som ligger i denne dispensasjonsadgangen.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Hjemmelen til å dispensere finnes i plan- og bygningsloven (“plbl.”) § 19-2. Dispensasjon innebærer at et byggetiltak, til tross for at det ikke oppfyller krav i plan eller lov, likevel er lovlig så langt dispensasjonen rekker. Hvor lenge dispensasjonen varer vil bero på vedtaket. En dispensasjon kan være både permanent og midlertidig. Midlertidig dispensasjon kan gis tidsbestemt (f.eks. for X antall år eller til omstendighet Y inntrer/bortfaller) eller for ubestemt tid, jf. plbl. § 19-3.
Plbl. § 19-2 gir kun anledning til å dispensere fra plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter samt fra planer eller andre vedtak (f.eks. midlertidig byggeforbud) i medhold av loven. Andre lover/forskrifter gir bestemmelsen ikke hjemmel til å dispensere fra. Videre er det kun mulig å dispensere fra såkalte materielle bestemmelser (f.eks. utnyttingsgrad), det er ikke adgang til å dispensere fra saksbehandlingsregler (f.eks. krav til nabovarsling). Det er også gjennomgående svært vanskelig å få dispensasjon fra krav av mer sikkerhetsmessig karakter (f.eks. brannvernskrav).
Hvorvidt det innvilges dispensasjon vil bero på en konkret helhetsvurdering fra kommunen sin side. Dispensasjon kan ikke gis dersom hensynene bak bestemmelsen det dispenseres fra eller lovens formålsbestemmelse blir vesentlig tilsidesatt. I tillegg må fordelene ved dispensasjonen være klart større enn ulempene. Videre bør det ikke gis dispensasjon dersom statlige eller regionale myndigheter har uttalt seg negativt om dispensasjonen. Det er viktig å være klar over at § 19-2 er en såkalt “kan-bestemmelse”, det vil si at kommunen kan nekte dispensasjon selv om vilkårene formelt sett er oppfylt. Kommunens skjønnsutøvelse ved dispensasjonsvurderingen kan i liten grad overprøves av klageinstansen eller domstolene, så lenge skjønnet bygger på relevante omstendigheter.
Søknad om dispensasjon må være grunngitt og dispensasjonen må nabovarsles med mindre den åpenbart ikke berører naboens interesser. Det er også viktig å være klar over at de ordinære fristene for behandling av søknader etter plbl. § 21-7 (hhv. 3 og 12 uker) ikke gjelder dersom tiltaket krever dispensasjon. Behandlingen av dispensasjonssøknader kan således ta tid.
Dispensasjoner gir både tiltakshaver og bygningsmyndighetene fleksibilitet til å gjennomføre ønskede prosjekter, selv om enkelte deler av tiltaket er i strid med plan eller lov. Det er også viktig å være klar over muligheten for at dispensasjon kan gis på vilkår. Dette gjør det mulig for tiltakshaver å foreslå mellomløsninger som også bygningsmyndigheten kan leve med, hvilket ofte vil bedre sjansen for å få innvilget dispensasjonen.
—————–
Ukens tips er en samling praktiske tips utarbeidet av Wikborg, Rein & Co. Tipsene vil bli publisert hver uke og er forfattet av advokater i Wikborg, Rein & Co.
Om forfatterneErlend W. Holstrøm er partner i Wikborg Rein og leder for fagområdet Kontraktsrett og entreprise og virksomhetsområdet tvisteløsning.
Usman I. Shakar er fast advokat ved Wikborg Reins Oslo-kontor og medlem av firmaets Næringseiendomsteam.
(Foto: Erik Burås/StudioB13)