Nekter å ta ekstraregning

Grunneier OBOS nekter å ta ekstraregningen for en metro til Fornebu, da blir det ingen bane.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Bladet NæringsEiendom skrev i februar om metrosjokket til Fornebu. Prisen for en baneløsning har steget fra 4,6 milliarder kroner til omtrent det dobbelte.

– Tallet er et gammelt anslag og var ikke basert på den traseen som nå er vedtatt. Vi snakker om mellom 8 og 10 milliarder kroner basert på de erfaringer vi har fra Lørenbanen, som nå er under bygging, uttalte utviklingsdirektør Hanne Bertnes Norli i Ruter til bladet. Denne eksplosjonen i utbyggingskostnader har også andre medier fått med seg.

De fire borgerlige samarbeidspartiene ble i mai i fjor enige om en statlig finansiering på inntil 50 prosent. Den resterende finansieringen er fortsatt uklar, men grunneierne skal bidra. Som følge av kostnadssjokket, kan ekstraregningen bli svært stor for dem, en regning OBOS mener er urealistisk,

– Hvis grunneierne på Fornebu skal bidra med 3,3 milliarder kroner til Fornebubane, så blir det ingen Fornebubane, sier administrerende direktør Daniel Kjørberg Siraj (bildet) i OBOS Nye Hjem as til Budstikka.no

Bærum vurderer å regulere for mer næringsareal på Fornebu, slik at grunneierne kan spytte inn mer penger i Fornebubanen. Grunneiernes del av regningen kan imidlertid øke fra 600 millioner til 3,3 milliarder, som fortsatt mangler. Det avfeier OBOS-direktøren.

– Det er fullstendig urealistisk. Da må det bygges 12 000 boliger på Fornebu, noe vi ikke tror er mulig. Vi har stor sympati for Bærum kommunes ønske om at vi deltar i bygging av sosial infrastruktur, men man kan ikke forvente at det er så mye igjen til bane. Men vi er villig til å gå i dialog, sier Siraj.

Regjeringspartiene lover fortsatt at staten skal bidra med inntil halvparten av en utbygging.

– Regjeringen har sagt at man ønsker å gå inn med 50 prosent andel av det statlige investeringstilskuddet, og det håper jeg vi skal få til, sier leder av stortingets transportkomité, Høyres Linda Hofstad Helleland, til NRK.no. Hun står dermed på løftet i regjeringsplattformen.

Hanne Bertnes Norli sier det nå er opp til Ruters eiere Oslo kommune og Akershus fylkeskommune å få inn pengene på en eller annen måte. Ruter er også i dialog med grunneiere og utviklere for å finne ut hvordan de kan bidra til en realisering. Bertnes Norli uttalte til NæringsEiendom at en metro til Fornebu tidligst kan stå klar høsten 2021.

Powered by Labrador CMS