Borgerlig enighet om metro

Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF er enige om finansiering av en T-bane til Fornebu.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

For temmelig nøyaktig ett år siden var konklusjonen i den reviderte Oslopakke 3 at staten skal finansiere halvparten av en metro til Fornebu, mens grunneierne må ut med en milliard.

Styringsgruppen som har sett på en metro, forutsetter at det en T-baneløsning finansieres av staten, private bidrag og Oslopakke 3 i fellesskap. Kostnadsoverslaget for en metro til Fornebu er beregnet til 4,6 milliarder 2013-kroner

Lederne for de fire opposisjonspartiene sier i en melding onsdag kveld at et nytt politisk flertall vil innebære at Fornebu-banen blir en realitet. Banen skal bli en 8,3 kilometer lang T-banestrekning med “metrostandard”. Reisetiden vil bli 12 minutter fra Fornebu til Majorstuen. Enigheten mellom de fire opposisjonspartiene innebærer:

1. Et regjeringsskifte betyr bygging av Fornebubanen.2. Partiene lover 50 prosent statlig finansiering av Fornebubanen. 3. Utbyggingen kan organiseres i et eget utbyggingsselskap. 4. Utbyggingen skal settes i gang raskest mulig.

Det er bygget og påbegynt bygging av 1300 nye boliger på Fornebu de seneste årene. Totalt er det planlagt 6300 nye boliger, som blant annet forutsetter at Fornebubanen kommer på plass.

– Vårt løfte om å realisere Fornebubanen er et av de viktigste prosjektene for bygging av nye boliger i Oslo-regionen, og vil bidra til å minske presset i boligmarkedet i området, sier Høyre-leder Erna Solberg i meldingen.

Powered by Labrador CMS