– The Fashion District
Oslo sentrum har fått sitt "fashion district".
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Og i det distriktet regjerer Søylen Eiendom. Partner Carl Erik Krefting var invitert som foredragsholder på NAI FirstPartners´ store årlige kundetreff i Oslo onsdag. Krefting holdt foredrag om hvordan man skulle ta sentrum tilbake, hvordan skape gode vekstmuligheter for handel i sentrum.
Søylen Eiendom har satset hardt på handel i det øvre sjiktet i Oslo sentrum, spesielt gjennom high end-senteret Eger (se foto) og varemagasinet Steen & Strøm, sistnevnte i kompaniskap med Schage Eiendom.
Fire gater– “The Fashion District” omkranses av Prinsens gate, Akersgata, Grensen og Kongens gate. Sammen med våre samarbeidspartnere har vi mer enn 40 prosent av handelen innenfor dette området, 50 prosent med Schage Eiendoms seneste kjøp, fortalte Krefting en fulltallig forsamling.
Søylen satser hardt på luksusbutikker, som ikke kan ligge spredt rundt omkring.– High end-butikker må ligge ved siden av hverandre. I Bogstadveien er det ikke noe system på dette, du kan ikke ha en Clas Ohlson-butikk innimellom, sa Krefting, og gjentok dermed budskapet han kom med under den store Handels- og eiendomsdagen tidligere i høst.
Søylen-partneren beskrev ellers sentrumshandelen i Oslo som “ekstremt konkurranseutsatt”, det er 30-40 år siden den dominerte handelsbildet. Eksempelvis var antall handlende på Steen & Strøm de to siste dagene før jul langt høyere på begynnelsen av 50-tallet enn det er i dag. Krefting mener utviklingen mot en svekkelse av sentrumshandelen er politikerstyrt, bevisst eller ubevisst.
Vil gjerne– Folk vil gjerne handle i Oslo sentrum, men politikerne vil heller at de handler på Økern-senteret, Strømmen Storsenter eller ute i Bærum, sa han. Spørsmålet er så om denne trenden kan snus? Noen lyspunkter er det nemlig.
– Befolkningstallet i Oslo vokser dramatisk, Oslo er den byen i Europa som vokser raskest. Antall personer som passerer gjennom Oslo S daglig vil øke fra 150 000 til 300 000. All offentlig kommunikasjon går til Oslo sentrum. Utenlandske merkeleverandører begynner å sette Oslo på kartet. Nye befolkningsgrupper – det vil si våre nye landsmenn – har en mer urban livsstil og etter hvert høy utdanning og høyt forbruk. De bruker ikke pengene på en hytte på Norefjell, sa Krefting, og fortsatte:
– Oslo har blant verdens høyeste levestandard, og snittforbruket per Oslo-beboer av handelsvarer utenom bilkjøp er 101 000 kroner. Det er eksepsjonelt høyt. Internasjonale konsepter er på vei inn, og spennende flagship-butikker er på fremmarsj.