Tjener stadig mer
Storebrand tjener stadig mer på investeringseiendommene.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Storebrand oppnådde i tredje kvartal netto inntekter fra eiendommer på 322 millioner kroner, opp fra 285 millioner i tilsvarende kvartal i fjor, Det vil si, det er resultatet som tilfaller kundene. I tillegg hadde eieren netto inntekter på 13 millioner kroner i kvartalet.
Leieinntektene i perioden er gått opp fra 372 millioner kroner til 472 millioner. Driftskostnadene knyttet til disse eiendommene utgjør 49 millioner kroner, som tilsvarer 10,3 prosent av leieinntektene. Leieinntektene etter ni måneders drift er økt fra 1149 millioner kroner til 1318 millioner.
AktiveStorebrand har så langt i år kjøpt eiendommer for 2044 millioner kroner, mot 2,5 milliarder for hele 2010. Påkostninger per 30. september utgjør 598 millioner. Storebrand har også vært aktive på salgssiden og solgt eiendommer for 1415 millioner kroner etter tre kvartaler, mot bare 152 millioner i hele 2010. Storebrand opplyser at det ikke er avtalt ytterligere kjøp eller salg av eiendommer i 2011.
Netto verdiendringer i tredje kvartal utgjorde 25 millioner kroner, ned fra 82 millioner i tredje kvartal i fjor. Etter tre kvartaler i år utgjør oppskrivningene 569 millioner kroner, mot 121 millioner for ett år siden. Endringer i virkelig verdi av eiendommene er ført opp med -60 millioner kroner i foregående kvartal, mot en positiv endring på 4 millioner kroner i tredje kvartal 2010.
Bokført verdi av investeringseiendommene utgjorde ved utgangen av september 28 622 millioner kroner, opp fra 27 059 millioner ved årsskiftet. Forutsetter vi en gjennomsnittlig balanse på 27 840 millioner, og annualiserte leieinntekter på 1752 millioner, indikerer det en løpende brutto avkastning i porteføljen på 6,3 prosent. Eiendom utgjør 17 prosent av aktiva både i selskapsporteføljen og i kollektivporteføljen.
Varierer myeStorebrand har ved kvartalsskiftet en svært varierende arealledighet i porteføljen. Klart på bunn ligger kontorbygg i Sverige, der bare 60 prosent av lokalene er leid ut. Men ved halvårsskiftet var utleiegraden minimale 3 prosent, som vitner om at det er eiendommer som er i ferd med å tas i bruk. Utleiegraden rundt omkring i Norge er svært høy, med bare 2 prosent ledighet.
I CBD-området, i dette tilfellet Vika/Filipstad Brygge, står 9 prosent av Storebrands arealer tomme, mens ledighetsgraden i Stor-Oslo for øvrig er 5 pro (bildet)sent. I kjøpesentrene er arealledigheten 6 prosent, mens ledighetsgraden er 7 prosent i eiendommer til eget bruk, eksempelvis hovedkontoret ute på Lysaker.
Kjøpesentrene utgjør den største delen av eiendomsporteføljen i Storebrand, med 10,39 milliarder i vurderte verdier ved kvartalsskiftet. Deretter kommer kontorbygg i Stor-Oslo for øvrig med 7,79 milliarder og kontorer i Vika/Filipstad med 5,74 milliarder kroner.
PussigEn interessant opplysning er at Storebrand i halvårsrapporten førte opp arealene i sistnevnte område med 110 600 kvadratmeter. Det ga en gjennomsnittlig kvadratmeterverdi på skyhøye 50 917 kroner. Nå er arealene i området tatt opp til 167 000 kvadratmeter, verdiene med “bare” 112 millioner, som reduserer kvadratmeterverdien kraftig til 34 395 kroner.
Storebrand har for øvrig et vektet avkastningskrav for eiendommene i sistnevnte område på 7,50-8,75 prosent, mot 7,50-8,50 prosent ved årsskiftet. For kontoreiendommer rundt omkring i Norge er avkastningsintervallet i perioden utvidet fra 8,75-9,75 prosent til 8,20-11,35 prosent, som vitner om større forskjeller i avkastningskravet mellom de beste og de nest beste eiendommene.