Mangler 3,5 mrd.

Ruter er ikke i tvil om at en T-baneløsning til Fornebu er det beste alternativet, men da må 3,5 milliarder skaffes til veie.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Kollektivselskapet lanserte torsdag sine omfattende strategiplaner for Oslo-regionen (K2012) de kommende årene. En mangeårig diskusjon om kollektivalternativet ut til Fornebu kan nå nærme seg en slutt. Automatbane, trikk, buss og T-bane har vært ulike alternativer som har vært drøftet.

Ruter er klar i sin innstilling. Selskapet ønsker en moderne T-banelinje fra Fornebu, via Lysaker, Vækerø, Skøyen og til Majorstuen (se illustrasjon av nye Lysaker stasjon). Dette er en løsning som mellom endestasjonene bare skal ta 12 minutter.

Teknisk bestEn slik løsning er den teknisk beste løsningen, fordi en bussløsning eller en trikkeløsning hadde sprengt gatenettet i Oslo sentrum. Ruter konkluderer blant annet med i rapporten at en “viktig forutsetning for en optimal utvikling av regionens samlede trafikktilbud er at områder med tett konsentrasjon av arbeidsplasser og boliger, som på Fornebu, blir betjent med bane”

Prioriteres buss til Fornebu, vil andre områder på sikt miste sin direktebuss til Oslo, ettersom sentrumsgatene ikke vil ha kapasitet.

– T-bane er det eneste bærekraftige alternativet over tid. Fornebu representerer samtidig det beste og største markedsgrunnlaget for å bygge en ny metrolinje i vest, sier adm. direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter til Aftenpostens aftenutgave torsdag.

25 000 arbeidsplasserDet er regulert totalt i underkant av 400 000 kvadratmeter med næringsarealer på Fornebu. Ruter legger til grunn 20 000-25 000 arbeidsplasser i området. Statoil og Aker Solutions kommer de to nærmeste årene med sine hovedkontorer på Fornebu.

EDB ErgoGroup flytter ut hit om noen år med sitt nye hovedkontor. Fornebu Utvikling har planer om en gigantisk forskningspark med IT-universitet, i tillegg har vi de eksisterende arbeidsplassene.

Trafikkberegninger viser ifølge Ruter at antall reisende er opp mot 4500 personer i den mest hektiske tiden om morgenen. Da snakker vi om sum begge retninger ut og inn til Fornebu.

Totalt: 4,5 mrdMen en T-baneløsning er også den klart dyreste løsningen. Prislappen er anslått til 4,5 milliarder kroner. Grunneierne på Fornebu har forpliktet seg til å spytte inn 500 millioner kroner i en T-bane. I Oslopakke 3 er det satt av en tilsvarende sum. Det mangler altså 3,5 milliarder kroner for å få fullfinansiert det ønskede alternativet.

En “semimetro” er for øvrig beregnet å koste 3,5 milliarder. Denne løsningen innebærer en metro mellom Skøyen og Majorstuen, en trasé mellom jernbanen og E18 videre til Skøyen, samt en bybane Fornebu-Lysaker. En slik pendelbane er ikke optimal for brukerne

En mulighet kan være offentlig privat samarbeid – OPS. Men det er politisk omstridt, der skillelinjene stort sett går langs den tradisjonelle høyre-venstre-aksen i norsk politikk. Aftenposten skriver at en mulighet kan være at næringslivet på Fornebu, Skøyen og Majorstuen kan være med på et spleiselag, der de også kan få påvirke ting som stasjonsutforming. En annen gulrot er at tomteprisene antakelig vil stige i nærområdet som følge av en moderne metro, til glede for grunneierne.

Gordisk knuteFornebu Utvikling øynet i november i fjor en metroløsning til Fornebu, men var klar på at finansieringsspørsmålet måtte løses først.

– En løsning av finansieringsspørsmålet blir det avgjørende fremover, det er det store kardinalspørsmålet og den gordiske knuten som må løses før banen kan bli en realitet, sa daværende viseadministrerende direktør Hans Edvardsen i Fornebu Utvikling til NEnyheter for et drøyt halvt år siden.

Powered by Labrador CMS