Kraftige inntektsøkninger for Storebrand

Netto leieinntekter fra Storebrands investeringseiendommer økte med flere hundre millioner i 2010.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Notene for regnskapet til fjerde kvartal viser at Storebrand resultatførte netto inntekter fra investeringseiendommer (for selskap og kunder) på til sammen 507 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor, opp fra 340 millioner i fjerde kvartal 2009. For året som helhet er oppgangen  fra 1024 millioner kroner til 1441 millioner. Inntektene tilsvarer likevel ikke mer enn en yield på 5 prosent ut fra balanseverdiene per 31. desember.

En av Norges største private eiendomsbesittere er forsiktig med å skrive opp verdiene. Storebrand skrev opp investeringseiendommene i fjerde kvartal med 203 millioner kroner og med 336 millioner kroner for 2010. Det tilsvarer ikke mer enn 1,2 prosent av utgangsverdiene i fjor. Storebrand opplyser at det er innhentet takster for 37 prosent av selskapets eiendomsportefølje.

Langt merAberdeen Property Investors hadde til sammenlikning en verdiøkning på i gjennomsnitt 5,8 prosent for sine norske eiendommer, og Olav Thon Eiendomsselskap tro til med over milliarden i fjor i en så å si identisk like stor portefølje (27 milliarder). Men Thon sitter på enda mer kjøpesenter enn Storebrand.

Mer oppsiktsvekkende er at Storebrand skrev ned verdien av eiendommer til eget bruk med 104 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor, i et altså generelt stigende eiendomsmarked. Det tyder på at prisbelønnede Lysaker Park (se interiørbilde) var overvurdert i regnskapet. Ca. 10 prosent av bygget (3500 kvadratmeter) står ledig.

Bokført verdi av investeringseiendommene i porteføljen var ved årsskiftet 27 059 millioner kroner, opp fra 24 160 millioner per utgangen av 2009. Den totale eiendomsmassen, inklusive eiendommer til eget bruk, utgjorde 28 770 millioner kroner.

TodeltStorebrand har marginalt tatt ned det vektede (egenkapital og gjeld) avkastningskravet for Oslo-Vika, Filipstad Brygge og for kjøpesenterporteføljen, mens avkastningskravet for Stor-Oslo er tatt opp fra 7,75-10 prosent i 2009 til 8,25-10 prosent i 2010. Det kan tolkes som at Storebrand oppfatter markedet som polarisert: De beste og mest sentrale eiendommene opplevde et fallende avkastningskrav gjennom fjoråret, mens utkanteiendommene sliter med et svakere marked.

En endring på 0,25 prosentpoeng i avkastningskravet vil alt annet like endre verdien av eiendomsporteføljen med 931 millioner kroner, som tilsvarer 3,36 prosent. I størrelsesorden 25 prosent av eiendommens kontantstrøm er knyttet til inngåtte leiekontrakter.

Kjøpte myeStorebrand kjøpte eiendommer i fjor for 2503 millioner kroner, opp fra 677 millioner i 2009. Det er avtalt ytterligere 450 millioner kroner til eiendomskjøp i 2010, men risikoovertakelse og sluttføring av avtalene kommer nå i 2011. Storebrand påkostet eiendomsmassen med 476 millioner kroner i fjor, mot 305 millioner i 2009. Avgang i 2010 utgjorde 152 millioner kroner, ned fra 635 millioner året i forveien.

Snaue 20 prosent av eiendomsporteføljen til Storebrand er i Oslo-Vika/Filipstad Brygge, 26 prosent i Stor-Oslo, 50 prosent i Norge for øvrig. Eiendom utgjorde ved årsskiftet 16 prosent av plasseringene i selskapsporteføljen.

Storebrand skuffet noe onsdag ved å legge frem fjerdekvartalstall som var 60 millioner svakere enn forventet.

Powered by Labrador CMS