Kan nå 500 millioner i omsetning
Butikksenteret Eger på Karl Johan kan få en omsetning på opp mot 500 millioner kroner i 2010.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Det bekrefter Carl Erik Krefting i Søylen Eiendom overfor NEnyheter. Beløpet er en oppjustering av prognosene fra juni, som tilsa rundt 450 millioner kroner.
– Vi er opp ca 28 prosent i forhold til sammenliknbare tall for 2009 og ser nå en omsetning på 480-500 millioner kroner for i år. Steen & Strøm omsatte for 500 millioner kroner i fjor, så vi nærmer oss dem. Men de har 16 800 kvadratmeter med handelslokaler, vi har 7200 kvadratmeter, sier Krefting.
Eger ble etablert som et såkalt high end-senter i mai 2009. Senteret omsatte for rundt 250 millioner kroner i fjor etter åtte måneders drift.
Helt fulltIfølge Krefting er alt på Eger nå utleid, men det er byttet ut et par mindre leietakere som ikke gjorde det så bra.
– Vi ser at klær og sko går veldig bra, Eger er blitt et motesenter. En butikk som Follestad har økt omsetningen med over 20 prosent i forhold til i fjor, og Nespresso (kaffe, red.anm.) går bra. Vi ser også at det er noen spise- og serveringssteder som går veldig bra. For to uker siden åpnet blant annet en ny lounge som serverer juice og kaffe. Uten markedsføring omsetter de allerede juice for 10 000–15 000 kroner i løpet av en lørdag, forteller Krefting.
Han regner nå med leieinntekter for 2010 på 48-50 millioner kroner. I 2011 skal Eger utvide lokalene med 750 kvadratmeter, i hovedsak klesbutikker. Totale investeringer for senteret som ligger på toppen av Karl Johans gate, utgjør ifølge Krefting om lag 500 millioner kroner, inklusive kjøp av eiendommer. Det kan derfor gå mot en pay back av senteret på ti til tolv år.
– Ja, Eger kan også bli en god økonomisk investering, kommenterer Søylen-partneren.
KonsentrasjonKrefting sier de er veldig optimistiske til utviklingen i området etter etableringen av Eger. Mange nye leietakere har flyttet til strøket rundt, til Øvre Slottsgate og Akersgata, som har fått to nye såkalte flagship stores.
– ACNE og Filippa K har åpnet, det samme har Tiger, samt en islandsk kjede. Vi har fått en konsentrasjon av kjente klesmerker her, det er blitt en helt annen sentrering av gode merker. Noe annet som er veldig interessant, er at Eger har publikum fra hele Oslo, fordi vi ligger midt i byen. Kundene kommer fra Oslo øst, Lørenskog, Oslo vest og Bærum, og jeg tror vi tar kunder fra Bogstadveien og Hegdehaugsveien, sier Carl Erik Krefting, som er optimistisk til sentrumshandelen fremover.
– Det som også er viktig, er at stadig flere utenlandske kjeder vil inn hit. Vi har vært i møter ute i Europa med representanter for internasjonalt sterke merker, i byer, som London, Paris og Milano. De internasjonale kjedene vil til Oslo sentrum, fastslår Carl Erik Krefting.
Foto: Søylen Eiendom