Ser lysning for metro

Fornebu Utvikling øyner nå håp om at det kan bli en metroløsning til Fornebu, men finansieringsspørsmålet må løses først.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Valg av kollektivløsning ut til Fornebu har vært hyppig debattert og utredet i snart ti år, som har skapt store frustrasjoner. I 2002 vedtok Akershus fylkesting at det skulle bygges en førerløs automatbane, et forslag som ble forkastet i 2007. Politikerne ville heller ha trikk, altså en bybane. Men da Ruter ble inkludert i arbeidet i 2008, ble også T-bane inkludert i en mulig løsning, altså en metro.

Fornebu Utvikling (FBU) er prinsipiell tilhenger av en metro. Viseadministrerende direktør Hans Edvardsen i FBU sier til NEnyheter at selskapet støtter Ruter i sitt arbeid, både med hensyn til trasévalg, kollektivbærer og gjennomføringsmodell. Men det har altså vært en utrolig lang prosess. Hva som har vært sett på som en bærekraftig løsning, har endret seg opp gjennom årene. Ett av alternativene har vært en pendelbane mellom Lysaker og Fornebu.

Fem minutter– Ut fra et kundeperspektiv er denne løsningen verken optimal eller fremtidsrettet. Vi vil ha en hyppig og effektiv metro med fem minutter reisetid inn til sentrum, sier Edvardsen.

Han sier finansieringsspørsmålet vil være avgjørende når det gjelder igangsetting. Ruter har i denne sammenheng foreslått en modell der private og det offentlige inngår et formelt samarbeid, bedre kjent som OPS. Private utbyggere tar da i første omgang ansvar for byggingen og legger ut for kostnadene og også drift og vedlikehold, mens det offentlige til slutt dekker utgiftene i form av årlig leie og nedbetalinger. Men OPS som modell er politisk kontroversielt.

– Er dere selv innstilt på å bidra finansielt? – Jeg vil ikke forskuttere noe, men vil heller ikke på noen måte avvise at vi kan bidra i en form for et samarbeid hvis det skjer på en verdiskapende måte. En løsning av finansieringsspørsmålet blir det avgjørende fremover, det er det store kardinalspørsmålet og den gordiske knuten som må løses før banen kan bli en realitet, svarer Edvardsen

Mange brukereHan sier utviklingen på Fornebu nå skjer i stor fart. Det bygges og selges flere boliger, og i 2012 kommer det inn store aktører som Aker og Statoil. Fornebu Utvikling har i tillegg planer om å etablere en stor forskningspark, med opp til 20 000 studenter og ansatte. Edvardsen mener en effektiv metro vil være av helt avgjørende betydning for å kunne realisere dette.

– Det bør kunne gi grunnlag for en robust metroløsning med hyppige avganger og også en god driftsøkonomi. Problemet er at en metro er veldig kostbart, vi snakker om 4 milliarder for en løsning fra Fornebu inn til Oslo. Men man må se en slik løsning i et samfunnsmessig perspektiv, der utbyggingspotensialet må ses i lys av nødvendige infrastrukturinvesteringer på en ny måte, sier Edvardsen.

– Det har vært et problem i Norge at vi ikke har vært gode til å velge fremtidsrettede infrastruktur som omfatter vei og samferdsel ut fra en helhetlig samfunnstenking, fortsetter han.

Supereffektive Ruter– Hvor står saken i dag?– Det gleder oss at Ruter nå jobber supereffektivt med en løsning og vil trolig ha denne klar våren 2011. De jobber med et trasévalg som er lovende. Min oppfatning er at dette prosjektet i høyeste grad er på skinner, og at Ruter utreder saken på en god måte.

– Så når tror dere et endelig vedtak kan bli fattet? – Jeg er i den tro at saken kan bli avgjort i løpet av 2011, og at byggestart kan skje i 2012, med ferdigstillelse i 2015-2016. Dette er et optimistisk perspektiv, sier Hans Edvardsen

Foto: Ruter

Powered by Labrador CMS