Storebrand på kjøper´n

Storebrand har kjøpt investeringseiendommer for 1,8 milliarder hittil i år.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Det viser notene til regnskapet for tredje kvartal. Beløpet gjelder investeringseiendommer i Storebrand Livsforsikring konsern og er en klar oppgang fra 2009. For hele fjoråret utgjorde beløpet 677 millioner kroner, slik at nivåene hittil i år underbygger høyere aktiviteter i transaksjonsmarkedet i forhold til 2009.

Ifølge notene har Storebrand avtalt eiendomskjøp for ytterligere 855 millioner kroner per tredje kvartal 2010, men risikoovertakelse og sluttføring av avtalene kommer først i fjerde kvartal. Allerede etter første kvartal hadde Storebrand kjøpt eiendommer for 700 millioner kroner.

Den balanseførte verdien av investeringseiendommene var ved utgangen av tredje kvartal 26 149 millioner kroner, mot 24 160 millioner ved utgangen av 2009. Bankvirksomheten har overtatt eiendommer i forbindelse med mislighold av lån for 204 millioner kroner, opp fra 169 millioner ved årsskiftet.

Storebrand har påkostet investeringseiendommene med 151 millioner kroner så langt i år, mot 305 millioner for hele 2009. I løpet av de tre første kvartalene har ikke Storebrand solgt eiendommer, mens selskapet i fjor solgte eiendommer for 635 millioner kroner.

Norwegian Property hadde moderate oppskrivinger av sin eiendomsportefølje i tredje kvartal, og Storebrand har bare skrevet opp verdiene med 14 millioner kroner etter tre kvartaler. I 2009 måtte selskapet skrive ned eiendomsverdiene med 199 millioner kroner.

Storebrand opplyser at verdien av den direkte eide eiendomsporteføljen er uendret i kvartalet. Selskapet har til tross for fallende yieldnivåer, valgt å beholde avkastningskravene fra nyttår. Det innebærer 7,75-9,25 prosent for kontorporteføljen i Oslo sentrum, 8,25-9,25 prosent for kjøpesenterporteføljen og 8,75-10 prosent for øvrige eiendommer.

Storebrand har hittil i 2009 mottatt leieinntekter fra eiendommene på 1149 millioner kroner, opp fra 1119 millioner i samme periode i fjor. 50 millioner av inntektene kommer fra eiendommer til eget bruk. Forutsetter vi en gjennomsnittsverdi av investeringsporteføljen på 25,1 milliarder kroner, tilsvarer leieinntektene annualisert ikke altfor høye 6,1 prosent i brutto yield.

Storebrand mottar i snitt 1200 kroner per kvadratmeter i leieinntekter fra den 1,27 millioner kvadratmeterstore eksterne porteføljen, 1330 kroner fra eiendommer til eget bruk (50 000 kvadratmeter). Dette er regnestykker som forutsetter full utleie. Ledigheten i porteføljen ved utgangen av kvartalet er imidlertid 7 prosent for kontorbyggene, 7 prosent for kjøpesentrene og 9 prosent til eget bruk, men parkeringshusene er fullt utleid.

Storebrand har hittil i år brukt 214 millioner kroner i driftskostnader som gjelder eiendommene, inkludert vedlikehold og reparasjoner. Det tilsvarer en kostnadsandel på 18,6 prosent.

Powered by Labrador CMS