Vil omsette for 1,8 mrd.
Nye Storo Senter regner med å omsette for 1,8 milliarder kroner i 2011.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Tirsdag var det storstilt åpning av senteret, selvfølgelig med Olav Thon til stede, men også Oslo-ordfører Fabian Stang kastet glans over åpningen. Thon Gruppen har i to år holdt på å bygge om Storo kjøpesenter. Det nye senteret er etter en utvidelse på 29 000 kvadratmeter totalt på 56 000 kvadratmeter, hvorav 37 000 kvadratmeter med butikker.
Til sammenlikning har dagens Strømmen Storsenter netto ca 35 000 kvadratmeter salgsflate, men dette senteret skal utvides med drøyt 20 000 kvadratmeter butikkflate. Nye Storo Senter er dobbelt så stort som kjøpesenterdelen til Oslo City (19 430 kvadratmeter), men Oslo City omsetter for ca. 1,8 milliarder kroner i året på disse arealene. Det er målet til Storo Senter for 2011.
Storo Storsenter har etter utvidelsen totalt 120 forretninger og spisesteder og forventer å selge varer for omkring 1,4 milliarder i 2010. I 2009 var omsetningen 1019 millioner kronerCC Vest omsatte for 876 millioner kroner i første halvdel av 2010, Oslo City for 795 millioner.
Antall besøkende i året på Storo Senter ventes å ligge på om lag 2 millioner. Oslo City har til sammenlikning hele 12 millioner besøkende i året, mens Sandvika Storsenter har 8 millioner. Uansett, Storo Senter er etter utvidelsen Oslos største kjøpesenter i antall kvadratmeter.
– Vårt mål er å være et kjøpesenter for hele Oslo, sier senterdirektør Unni Merethe Aasgaard til Nordre Aker Budstikke. Senterdirektøren mener dette gjenspeiles i det nye utvalget. Med 52 mote- og trendbutikker skal Storo være et førstevalg innenfor dette området. Moteutvalget skal spenne over alt fra ”siste nytt fra catwalken i Paris” til rimelig og folkelig mote.
I tillegg til de mange motebutikkene har spisekjeder som Egon og McDonalds valgt å satse på Storo, og treningskjeden S.A.T.S. har etablert seg i toppetasjen med 3000 kvadratmeter. Interiør er også et satsingsområde, 16 interiørbutikker er på plass etter nyåpningen.
– Dette er blitt veldig bra, men veien frem har vært smertefull og lang, sier Olav Thon til Handelsbladet FK.
– Først var det flere års kamp bare for å få lov til å bygge ut senteret til en størrelse Storo fortjener. Nydalen er ikke hva det en gang var, og servicetilbudet må jo stå i forhold til befolkningen og næringslivet i området. Dernest må jeg vel si at det ble en god del dyrere enn jeg først ble forespeilet. Overskridelser er ikke noe som ofte forekommer i Thon-gruppen, men her på Storo nærmer det seg vel det dobbelte. Men det skal sies at da har vi jo utvidet planene underveis, fortsetter Thon.
Foto: Olav Thon Gruppen