Kanonvekst for CC Vest
CC Vest Stormarked har den klart største prosentvise omsetningsveksten blant landets kjøpesentre.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Det viser en gjennomgåelse Dagens Næringsliv (DN) har gjort av de største kjøpesentrene for første halvår. En del av veksten til CC Vest kan forklares med en utvidelse av handlearealet på 3000 kvadratmeter, og senteret har også fått inn åtte nye butikker på et stort areal som tidligere hadde bare en butikk.
Uansett, omsetningen i årets seks første måneder for CC Vest Stormarked er på 876 millioner kroner, en økning på 15 prosent i forhold til samme periode i fjor. Sandvika Storsenter er fortsatt det største kjøpesenteret og kan vise til 1403 millioner kroner i første halvår, som er en oppgang på 4,1 prosent fra første halvår i 2009.
– Vi har vært igjennom en byggeperiode. En del av omsetningsveksten kan tilskrives at vi har fått flere kunder tilbake som var andre steder mens vi bygde, sier senterleder Line Victoria Bergh til DN. I juni alene økte omsetningen med 9 prosent, mye takket være økt salg av polvarer og matvarer.
På andreplass over det største sentrene kommer Lagunen Storsenter utenfor Bergen med 1342 millioner kroner (+3,7 prosent), mens Amfi Moa utenfor Ålesund inntar tredjeplassen med 1058 millioner kroner (+1,7 prosent).
Taperne på listen over de største kjøpesentrene er først og fremst Strømmen Storsenter (872 millioner kroner, -4,6 prosent) og Oslo City (795 millioner kroner, -2,9 prosent).
– Senteret skal utvides med 35 000 kvadratmeter nye handlearealer frem til høsten 2012. Her er det byggeområde nå, og vi påvirkes av det, kommenterer senterdirektør Per Kristian Trøen på Strømmen Storsenter den svake utviklingen på senteret.
– Vi har sett den trenden i hele år, men mindre den siste tiden. Jeg er ganske komfortabel på at vi havner i pluss når året er omme, supplerer senterleder Trond Herberg på Oslo City når han skal forklare deres utvikling overfor DN.
Totalt omsatte de tolv kjøpesentrene i oversikten for 11 691 millioner kroner i første halvår, som er en oppgang på 3 prosent fra samme periode i fjor. Tall fra Institutt for bransjeanalyser (IBA) viser at kjøpesenterlederne tror på en omsetningsvekst på 3,9 prosent fra 2010 til 2011, mens forventningen for ett år siden var en vekst på 2,9 prosent.
– Det ser ut til at norsk varehandel har kommet over sjokket etter finanskrisen. Nå er vi i normalt gjenge, og senterlederne ser optimistisk på fremtiden, sier Per Gunnar Rasmussen i IBA, ansvarlig for undersøkelsen.