Stordalen-luksus på Tjuvholmen

Petter A. Stordalens luksuskjede Nordic Hotel & Resorts åpner hotell på Tjuvholmen i 2013.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Prislappen for det nye luksushotellet er noe uklar, Dagens Næringsliv (DN) antyder nærmere en halv milliard kroner, Aftenposten 400 millioner. Hotellet åpner i 2013 og vil få ca 125 rom. Med DNs anslag blir det en prislapp på 4 millioner kroner per rom, skyhøyt over hva det normalt koster å bygge hotell i Norge.

– Men så er heller ikke dette et normalt hotell, sier Petter A. Stordalen til DN. Hotellet er et såkalt konsepthotell, selvstendig fra de andre Choice-merkene.

– Alle rom blir på over 40 kvadratmeter med egen balkong og sjøutsikt. Produktet kommer til å bli helt fantastisk, skryter hotellkongen.

Det nye hotellet på Tjuvholmen blir på 7500 kvadratmeter over åtte etasjer. Hotellet blir nabo til det nye Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst. Navnet på det nye hotellet er fortsatt ikke avgjort, det fastsettes i en navnekonkurranse i juni.

Det har lenge gått rykter om at det ville komme et luksushotell på Tjuvholmen. Planene har ligget der helt siden 2003, og det har ligget i kortene at det vil bli et hotell med 125 rom og et ”særpreget topphotell”.  Adm. direktør Gunnar Bøyum i Tjuvholmen sier at de hadde kun ett alternativ, og det var å bygge byens fineste hotell.

– Hotellet er en avgjørende brikke i utviklingen av Tjuvholmen. Hotellet blir viktig for å bringe liv til bydelen året rundt og døgnet rundt. Når fjordbyen Oslo endelig får et hotell i sjøkanten, er det vår ambisjon å bygge byens beste. Planene for Nordic Hotels & Resorts passer bra inn med våre ambisjoner, sier Bøyum i en pressemelding.  

Beliggenheten er en helt sentral faktor.

– Et topphotell handler også om beliggenhet. Det finnes ikke en bedre beliggenhet enn det vi har her ut mot sjøen. Hvis du kommer til Oslo, er det et sted du alltid går, og det er Aker brygge. De mest populære bydelene i andre storbyområder er gamle ombygde industriarealer. Vi har alt fundamentet for å skape noe unikt, sier Petter A. Stordalen til Aftenposten.

I pressemeldingen sier Stordalen at hotellet på Tjuvholmen er for alle som ønsker seg noe mer enn en seng å sove, og det skal i seg selv være en opplevelse.

– Det blir en del i av nye Oslo som mikser børs og katedral, urbant kaféliv og nærhet til sjøen. Slik Bjørvika brakte høykultur til folket, skal Tjuvholmen, i tillegg til kunstopplevelser til byen, bringe litt hotelluksus til folket, sier Stordalen.

Under Nordic Hotels & Resorts har Stordalen så langt samlet åtte unike hoteller. Stordalen sier at de har nummer én-hotellet på Spa både i Norge og Sverige. Hotellene har kostet rundt 3 milliarder kroner, hvorav de selv eier halvparten, og omsetter for 700 millioner kroner i året. 

Powered by Labrador CMS