Kan bli kjøpt opp

Det er flere interessenter til Norgani, så det kan bli oppkjøp fremfor selvstendig børsnotering.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Norwegian Property (NPRO) annonserte i februar at det går mot en rendyrking av virksomheten i selskapet. Hotelleierselskapet Norgani skal derfor separeres helt fra kontorvirksomheten til NPRO. De to selskapene skal skilles i løpet av 2010, det er fremdeles målet, men hvordan det skjer, er ennå ikke bestemt.

– Hovedfokus er separasjonsprosess og å komme i mål med denne i løpet av 2010. Fisjon er hovedsporet, men vi er kontaktet av flere aktører som ønsker å kjøpe Norgani, så vi vil fortløpende følge også dette sporet, uttalte konsernsjef Olav Line i NPRO på en regnskapspresentasjon i Oslo tirsdag morgen.

En fisjonering vil være en ”grei” prosess, fordi det foreligger to selvstendige selskaper i dag, som kan omdannes til to separate selskaper på Oslo Børs. Men NPRO vurderer også kapitalstrukturen for begge selskapene, og den endelige avgjørelsen her vil ikke bli tatt før man er i mål med en fisjon eller oppkjøp.

Norgani-kjeden har for øvrig brukt 415 millioner kroner på vedlikehold og oppgraderinger de seneste årene, men dette beløpet falt fra 220 millioner kroner i 2008 til 75 millioner i 2009. Halvparten av summen er gått til såkalte ekspansjonsinvesteringer, det vil si til å øke kapasiteten, den andre halvparten til vedlikehold og rene tekniske oppgraderinger.

Konsulentselskapet Multiconsult har anbefalt at Norgani bruker 184 millioner kroner de nærmeste to årene på vedlikehold og oppgraderinger for å nå den nødvendige standarden, og 588 millioner i løpet av to til fem år og videre. Estimerte såkalte capex-utgifter de kommende årene er 100-125 millioner kroner i året.

Når det gjelder romprisutviklingen og inntekter per tilgjenglig rom (RevPar), begynner det å lysne.

– Den foreløpige trenden er at RevPar er i bedring, men det går sakte. Vi holder fortsatt på at RevPar først vil stige fra årsskiftet 2010/2011, og utviklingen i RevPar er stort sett i tråd med de forventningene vi hadde i fjerde kvartal. Men fra å ha fokus på kontantstrøm, skal vi ha fokus på kontantstrøm og langsiktig verdiskaping, sa Olav Line om utviklingen til Norgani fremover.

Norgani har noe lavere leieinntekter sammenliknet med første kvartal i fjor, som både kan tilskrives salg av hotell, valutaeffekter og et reelt omsetningsfall. Overskuddet før verdiendringer ble likevel identisk, på 59,3 millioner kroner. Før skatt er tallene bedret fra -502,8 millioner kroner til 60,3 millioner, mye takket være at nedskrivninger på 331,8 millioner kroner er snudd til oppskrivninger på 21,7 millioner, som tilsvarer 0,2 prosent.

Foto: Norgani/Scandic KNA

Powered by Labrador CMS