– Utfordrende 2010
2010 kommer til å bli utfordrende for Petter Stordalens Choice of Scandinavia.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Det mener i hvert fall hotellkjeden selv, etter et år med lavere overskudd, men der selskapet er godt fornøyd med tallene som ble lagt frem i et hotellmarked med fallende etterspørsel.
Omsetningen i Choice-kjeden falt fra 4909 millioner kroner i 2009 til 4732 millioner i 2008, og driftsresultatet (EBITDA) var ned 153 millioner kroner til 322 millioner. Choice opplyser at i forbindelse med oppstart av nye hoteller i 2009, er det belastet oppstartskostnader med 20 millioner kroner i fjorårsregnskapet.
Inntekt per tilgjengelige rom (RevPar) var ned 9,4 prosent i fjor, fra 522 kroner i 2008 til 473 kroner i 2009. Ifølge Choice var det en generell RevPar-nedgang i det skandinaviske markedet på over 10 prosent.
– Etter flere rekordår, har vi vært forberedt på tøffere tider Derfor er vi godt fornøyd med resultatet. Vi har merket fallet i etterspørselen, men jeg er stolt av at vi kaprer markedsandeler også i nedgangstider. Med en betydelig egenkapital på mer enn 1,5 milliarder kroner, vil vi ha unike muligheter til å satse langsiktig. 2010 kommer til å bli utfordrende, men vi er godt posisjonert for nye oppturer i årene som kommer, sier adm. direktør Torgeir Silseth i Choice Hotels Scandinavia. i en pressemelding.
Choice utvidet sin portefølje med tolv nye hoteller og totalt 1896 nye rom i løpet av fjoråret. Ved utgangen av 2009 kontrollerte Choice Hotels Scandinavia AS 169 hoteller med til sammen 24 283 rom i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Baltikum.
Hotellkjeden har i løpet av årets to første måneder åpnet Comfort Hotel Runway (303 rom) på Gardermoen og Comfort Hotel Union Brygge (144 rom) i Drammen.
Senere i år åpner ytterligere tre Comfort-hoteller i Kristiansand, Stavanger og Oslo, mens ti nye hoteller med totalt 2755 rom vil stå ferdig i løpet av de neste to årene. I tillegg kommer store renoveringer og utbygginger som Clarion Hotel Ernst i Kristiansand og Clarion Hotel Royal Christiania.
– Hotellmarkedet vil alltid merke konjunktursvingningene, men i det store bildet er vi en soloppgangsbransje. Derfor er vi i Choice opptatt av å videreutvikle oss også når pilene peker nedover. Med tidenes største og mest spennende prosjekter under bygging og på tegnebrettet, har det aldri vært morsommere å være eier av Choice, kommenterer Petter A. Stordalen (bildet) i pressemeldingen.