Når en kvart milliard i år

Omsetningen til det eksklusive senteret Eger når en kvart milliard etter åtte måneders drift.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Eger titulerer seg som Norges største såkalte high-end motehus. 25 butikker og fire restauranter finnes i senteret, mange av butikkene med eksklusive og trendy merkevarer. Eger startet i mai, kanskje ikke den beste timingen for et slikt konsept i lys av finanskrise og nedgangstider. Åpningen ble da også utsatt fra januar, etter at prosjektet hadde vært i motbakke og møtt store utfordringer.

Carl Erik Krefting hos eieren Søylen Eiendom sier at høsten var omtrent som forventet for senteret, men at det var overraskende store forskjeller på butikkene. Noen solgte bedre enn forventet, og noen solgte dårligere. Nå ser den mangeårige forretningsadvokaten og etter hvert eiendomsgründeren lyst på fremtiden til Eger, som har en total butikkflate på 7500 kvadratmeter. Passert 200 millioner– Vi har passert 200 millioner kroner siden åpningen i mai og forventer en omsetning per 31. desember på ca. 250 millioner kroner, forteller Carl Erik Krefting til NEnyheter. Med andre ord en omsetning per kvadratmeter på drøyt 33 000 kroner.

 Sist uke var det 56 000 besøkende på Eger, torsdag 12 500, blant annet besøkende nummer 1 million. Et ungt og heldig samboerpar fikk et gavekort på pene 51 000 kroner som takk for besøket.– Det er flere enn vi hadde forventet etter bare åtte måneders drift, forteller en stolt Krefting.– Desembersalget er veldg bra, og omsetningen er over 10 millioner kroner per uke og økende, fortsetter han.

– Noen butikker som peker seg spesielt ut og som klarer seg godt? – Nespresso (kaffe og kaffemaskiner, red.anm.) peker seg spesielt godt ut, men også enkelte av klesbutikkene har fått en veldig god omsetning. Steam Kaffebar er allerede blitt et “in” sted i området. Xich-lo restaurant har fulle bord hver eneste kveld i desember og er blant dem som overrasker positivt når det gjelder omsetning, svarer eiendomsgründeren.

Carl Erik Krefting sier at Nina Skarra, som hadde den minste butikken i senteret og som solgte haute couture-klær, er den eneste som så langt har gitt opp. Skarra har ifølge Krefting valgt å satse på direktesalg til kunder i Italia og Russland, og hun har besluttet ikke å bruke tid og ressurser på butikkdrift.

– I stedet har vi tatt inn Rosita blomster, sier Krefting Høyere ambisjonerDe oppløftende tallene de seneste ukene har gjort at han og Søylen Eiendom har oppjustert ambisjonsnivået for 2010.

– Eger har i dag flere kunder og er mer kjent blant publikum enn vi hadde forventet så kort tid etter åpningen, sier Krefting. På spørsmålet om han er blitt mer eller mindre optimistisk nå enn han var ved oppstart, svarer Carl Erik Krefting:

 – Jeg har alltid vært optimist når det gjelder Eger. Oslo trengte et slikt sted, og særlig de seneste ukene har vist at vi har truffet markedet. Vi prosjekterer i disse dager en utbygging i Akersgaten på 750 kvadratmeter, en utbygging som skal stå ferdig i 2010. Vi vurderer også en ytterligere utbygging på ca. 300 kvadratmeter. Dette var utvidelser som vi opprinnelig planla først om fem år, illustrerer han optimismen.

Foto: Eger/Søylen Eiendom

Powered by Labrador CMS