Dystre hotellutsikter

Utsiktene for norsk hotellbransje fremover er heller dystre, skal vi tro en fersk rapport.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Det er Horwath Consulting som har analysert situasjonen i «Norsk Hotellnæring 2009», som selskapet presenterte i Oslo torsdag. Det er 13. året på rad Horwath gjennomfører denne undersøkelsen, og de første konklusjonene av den todelte rapporten ble ferdige i juni.

I juni var overskriften at ” Toppen passert i 2008 for hotellnæringen i Norge”, og at 2008 representerte et tidsskille for hotellnæringen. Utfordringene til mange hoteller er ifølge Horwath Consulting fallende etterspørsel, økt konkurranse, også som følge av større kapasitet flere steder (mange nye rom), og at man kanskje er sent ute med å tilpasse pris til etterspørsel.

Ifølge NTB er utgangspunktet for dysterheten i del 2 av rapporten fremtidsutsiktene til de planlagte hotellprosjekterne og utbyggingene frem mot 2012.

Norsk hotellnæring består i dag av drøyt 1100 bedrifter med en kapasitet på i overkant av 70 000 rom. Frem mot 2012 skal det bygges ytterligere 10 000 rom på landsbasis.

– Dersom det ikke skjer en konkret vekst i markedet, er det fare for at beleggsprosenten på hotellene i de største byene vil falle med 6-10 prosent fra dagens vel 70 prosent, sa Per-Erik  Winther i Horwath Consulting, ifølge NTB.

Særlig hotellene knyttet til Gardermoen kan gå en tøff tid i møte.– For hotellene rundt Gardermoen var belegget i 2008 på rundt 61 prosent. Og fallet kan bli enda mer drastisk dersom det på toppen kommer en tilbakegang i markedet, sa Winther.

27 prosent av hotellene som er med i rapporten, hadde et negativt resultat i 2008, mot 17 prosent av hotellene som var med i rapporten for året 2007. Det er særlig utenlandstrafikken som svikter. Andelen utlendinger som overnatter på hotell i Norge ventes å falle med 25 prosent i inneværende år, den laveste utenlandsandelen i nyere tid.

Choice-kjeden har i underkant av 15 prosent av hotellrommene i Norge. De fire største kjedene, Choice, Rica (13,7 prosent), Thon (11,7 prosent) og Rezidor (9,8 prosent) hadde i 2008 nøyaktig 50 prosent av overnattingene i Norge.

Petter A. Stordalens nestkommanderende, konsernsjef Torgeir Silseth i Choice Hotels Scandinavia, er imidlertid ikke like pessimistisk som Per-Erik Winther. Og Christian Ringnes trodde i fjor at det ikke ville flyte blod i det norske hotellmarkedet. – Vi tror ikke på kollaps i hotellmarkedet i Oslo eller på Gardermoen heller, sier Silseth til NA24.

– Har dere noen hoteller med negativ bunnlinje? – Ja, av våre 112 hoteller er det rundt ti som har negativ bunnlinje. Det er vel ingen hemmelighet at det er store utfordringer for oss i Danmark, sier Torgeir Silseth til nettstedet.

Powered by Labrador CMS